State plan R&D (2012-2014). Schools for social justice

R+D+i project financed by Ministry of Science and Innovation-Spanish Goverment.

Information:

  • Type: State R & D Plan. Aid for the realization of non-oriented Fundamental Research Projects
  • Duration: 01/01/2012 – 12/31/2014
  • Call: Call 2011 for aid for the realization of Fundamental Research Projects not oriented
  • Finantial Entity: Projects of Scientific Research and Technological Development, R + D + I. Ministry of Science and Innovation.
  • Reference: EDU2011-29114
  • PI: F. Javier Murillo

Abstract:

Education plays a key role in the fight against social exclusion and works for social justice that is understood in three dimensions: redistribution, recognition and participation. Schools, as fundamental educational unit, are strategic elements in achieving a fairer society through their work to promote social justice. This study addresses the School for Social Justice from three conceptual and methodological perspectives. On one hand, it seeks to understand the implicit or explicit concept of social justice among secondary students and teachers’ elements to implement change processes. Secondly, it seeks to deepen understanding on the culture of schools working for social justice, and thirdly, it seeks to develop a dialogic and collaborative work in a school and transform it into a school and for social justice. In order to reach the objectives, we develop three simultaneous surveys, ex post facto research with 2800 students and 300 teachers sample from 5 Autonomous Communities. Secondly, an ethnographic study in 4 secondary schools, working for social justice, is going to be implemented. And the third step, action research with secondary schools to improve their work in and for social justice through dialogic and collaborative learning will be held.

Publications:

Papers

 

Scientific contributions to congresses

  • Agustín, S. y Seguro, V. (2012). Involving teacher training students in civil society through Education for citizenship and human rights: a practical experience. Comunicación presentada en The 14th Annual CiCe Network Conference. University of York, Reino Unido.
  • Agustín, S., Ochaíta, E. y Espinosa, M.A. (2013). The voices of gay and lesbian parents about school in Spain:  an analysis from a social justice perspective. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges. Universidad de Lisboa, Portugal.
  • Aramburuzabala, P. (2013). Educational change for social justice: A service-learning experience in teacher education. Comuncación presentada en GUNI Conference 2013, Universidad de Barcelona, España.
  • Aramburuzabala, P. García-Peinado, R., Elvias, S. y Cerrillo, C. (2013). Aprendizaje-Servicio para la Promoción de la Justicia Social en la Formación de Profesores. Ponencia presentada en el III Congreso Internacional de Convivencia Escolar. Universidad de Almería, España.
  • Aramburuzabala, P., García-Peinado, R. y Elvias, S. (2013). Educación desde y para la Justicia Social: una experiencia de Aprendizaje-Servicio en la formación de maestros.  Comunicación presentada en el III Congreso Internacional de Convivencia Escolar. Universidad de Almería, España.
  • Aramburuzabala, P., García-Peinado, R. y Elvias, S. (2013). Aprendizaje-Servicio para la promoción de la Justicia Social en la Educación. Comunicación presentada en el III Congreso Internacional de Convivencia Escolar. Universidad de Almería, España.
  • Cerrillo, R., Tello, I. y Aramburuzabala, P. (2014). Educación para el desarrollo y la justicia social: hacia una ciudadanía activa. Comunicación en el Congreso Internacional Educación, Voluntariado y Ciudadanía activa. Universidad de Granada, España.
  • García Gómez, L. (2014). Música e inclusión social: la interculturalidad de Lavapiés y el Flamenco en el aula. Conferencia impartida en el Seminario de Introducción a la Sociología de la Música. Facultad de Ciencias Políticas y Sociología (UCM). Grupo MUSYCA.
  • García, T., Maldonado, A. y Jacott, L. (2013).  Cosmopolitan citizenship in education: Representations of Spanish secondary students. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges, 12-13 de Junio, Universidad de Lisboa, Portugal.
  • García, T. , Pérez-Manjarrez, E., Juanes, A., Fernández-González, T., Sainz, V., Seguro, V. y Agustín, S. (2013). Validation of a social justice questionnaire. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges, 12-13 de Junio, Universidad de Lisboa, Portugal.
  • García, T., Agustín, S., Seguro, V. y Juanes, A. (2012).Adolescents´ perceptions of their digital rights. Comunicación presentada en The 14th Annual CiCe Network Conference. University of York, Reino Unido.
  • García, T., Ordoñez, E., Preckler, M., Sainz, V., Pérez Manjarrez, E., Plascencia, M., Juanes, A., Maldonado, A. y Jacott, L. (2012). From traditional to cosmopolitan views on citizenship education: a new instrument for evaluation. Comunicación presentada enThe 14th Annual CiCe Network Conference. University of York, Reino Unido.
  • García, T., Pérez-Manjarrez, E., Sainz, V. y Fernández, A. (2014).  Representations of Social Justice and Citizenship. Comunicación presentada en ATEE Winter Conference “Social Justice and Diversity in Teacher Education. Eötvös Loránd University, Budapest.
  • Hernández-Castilla, R. Murillo, F. J., Martinez-Garrido, C., Paez-Lacadena, P. Cerrillo, R. y Hidalgo, N. (2014). School leadership for Social Justice: balance between political leadership and effective leadership. Comunicación presentada en el congreso ECER 2014. The Past, Present and Future of Educational Research in Europe. Universidade do Porto, Portugal.
  • Hernández-Castilla, R. y Murillo, F. J. (2013).  Principal’s values and believes that work towards Social Justice. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges. Universidad de Lisboa, Portugal.
  • Hernández-Castilla, R. y Murillo, F. J. (2012). Schools for Social Justice and Citizenship. Comunicación presentada en The 14th Annual CiCe Network Conference. University of York, Reino Unido.
  • Hernández-Castilla, R. y Murillo, F. J. (2012). School leaders practices for Social Justice. Comunicación presentada en el European Conference on Educacional Research (ECER). Universidad de Cádiz, España.
  • Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J. y Hidalgo, N. (2012). Social Justice Leadership in Secondary Schools in Spain. Comunicación presentada en el Twelfth International Diversity in Organizations, Communities and Nations Conference. University of British Columbia, Canadá.
  • Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J. y Pancorbo, A. (2015). Visible and Invisible Performing Schools. Comunicación presentada en International Successful School Principalship Conference. Universidad de Sevilla, España.
  • Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J. y Pancorbo, A. (2015). Public School; Yes, Thank You. A Case Study. Comunicación presentada en International Successful School Principalship Conference. Universidad de Sevilla, España.
  • Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2013). ¿Qué factores escolares hacen que los niños de Primaria no aprendan? Estudio cualitativo de 8 escuelas ineficaces. Comunicación presentada en el Congreso Internacional “Políticas educativas, Eficacia y Mejora de las Escuelas”. Universidad de Évora, Portugal.
  • Hidalgo Farran, N. y Martínez-Garrido, C. (2013). Estrategias en el aula de Atención a la diversidad desde la perspectiva de la Justicia Social. Comunicación presentada en XVI Congreso Nacional y II Internacional de Modelos de Investigación Educativa: Investigación e Innovación Educativa al Servicio de Instituciones y Comunidades Globales, Plurales y Diversas. Universidad de Alicante, España.
  • Hidalgo, N., Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C., Perines, H. y Hernández-Castilla, R. (2015). Teachers’ Conceptions About A Fair Student Assessment. Comunicación presentada en el congreso ECER 2015.  Education and Transition. Contributions from Educational Research. Corvinus University of Budapest, Hungría.
  • Jacott, L. y Maldonado, A. (2013). Towards a developmental conceptualization of education of citizens as promoters of social justice. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges. Universidad de Lisboa, Portugal.
  • Jacott, L., et al (2014).  Representations of Social Justice of Spanish teachers and students. Comunicación presentada en Sixteenth Anuual CiCe Network Conference. University of Warmia and Mazury, Polonia.
  • Jacott, L., Seguro, V., García, T., Sainz, V., Preckler, M. y Ordoñez, E. (2012). Participation and Understanding of Children’s Rights. Comunicación presentada en el Twelfth International Diversity in Organizations, Communities and Nations Conference. University of British Columbia, Canadá.
  • Juanes, A., Fernandez, A., Sainz, V. y Seguro, V. (2014). A social Justice framework in Education. Comunicación presentada en ATEE Winter Conference Social Justice and Diversity in Teacher Education. Eötvös Loránd University, Budapest.
  • Juanes, A., Pérez-Manjarrez, E. y Fernández-González, A. (2013). Representations of Social Justice in Primary Education Students. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges. Universidad de Lisboa, Portugal.
  • Juanes, A., Pérez-Manjarrez, E. y García, T. (2013). Citizenship Education and Social Justice. From Theory to Practice. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges. Universidad de Lisboa, Portugal.
  • Maldonado, A., Ordoñez, E., Preckler, M., García, T, Seguro, V. y Sainz, V. (2012). Adolescent´s Conceptions about Citizenship and Social Justice. Comunicación presentada en el Twelfth International Diversity in Organizations, Communities and Nations Conference. University of British Columbia, Canadá.
  • Martinez-Garrido, C y Hidalgo, N. (2015). Impact of School Principal Tasks on the Socio-Affective Development of the Students. Comunicación presentada en International Successful School Principalship Conference. Universidad de Sevilla. Sevilla.
  • Martinez-Garrido, C. y Murillo, F. J. (2015). Desarrollo del Autoconcepto de los Estudiantes en la Escuela: un Estudio de los Factores Asociados. Comunicación presentada en XVII Congreso Internacional de Investigación Educativa: Investigar con y para la sociedad. Universidad de Cádiz. Cádiz.
  • Martinez-Garrido, C. y Perines, H. (2015). Estudio de las Actitudes de los Futuros Docentes sobre Justicia Social. Comunicación presentada en XVII Congreso Internacional de Investigación Educativa: Investigar con y para la sociedad. Universidad de Cádiz. Cádiz.
  • Martínez-Garrido, C., Hidalgo Farran, N, y Eúan Ramírez, R. (2012). Líderes para la Justicia Social: experiencias exitosas de atención a la diversidad en la escuela. Comunicación presentada en XII Congreso Internacional de Formación del Profesorado AUFOP. Universidad de Valladolid, España.
  • Murillo, F, Hernández-Castilla, R., Hidalgo, N., Martinez-Garrido, C. y Perines, H. (2015). Is it possible to measure attitudes toward Social Justice in Education? Development and validation of a scale. Comunicación presentada en el congreso ECER 2015.  Education and Transition. Contributions from Educational Research. Corvinus University of Budapest, Hungría.
  • Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2013). Family involvement and school performance. Comunicación Presentada en el European Conference on Educational Research – ECER 2013. Bahçeşehir University, Turquía.
  • Murillo, F. J., Hernández-Castilla, R., Hidalgo, N., Paez-Lacadena, P., Cerrillo, R. y Tello, I. (2014). School Culture, key for Social Justice Schools. Comunicación presentada en el congreso ECER 2014. The Past, Present and Future of Educational Research in Europe. Universidade do Porto, Porto.
  • Murillo, F.J y Hernández-Castilla, R. (2013). Autoconcepto, expectativas académicas y desempeño, tres conceptos claves en una educación para la justicia social: análisis de sus interrelaciones en estudiantes de educación primaria en Iberoamérica. Comunicación presentada en XVI Congreso Nacional y II Internacional de Modelos de Investigación Educativa: Investigación e Innovación Educativa al Servicio de Instituciones y Comunidades Globales, Plurales y Diversas. Universidad de Alicante, España.
  • Murillo, F. J. (2014). Educación para la Justicia Social. Conferencia en el IV Encuentro Nacional de Docentes en Educación para el Desarrollo: Creando Redes. El Escorial–MECD/AECID.
  • Murillo, F. J. (2014). Educación para la Justicia Social. Conferencia presentada en las Jornadas de intercambio de experiencias sobre Cambio Educativo para la Justicia Social. UAM y Fundación 1º de Mayo. Madrid.
  • Murillo, F. J. (2014). ¿Educación de Calidad para qué? Educación para la Justicia Social. Conferencia Inaugural presentada en el IV Seminario Nacional de Investigación Educativa: Calidad educativa: entre la estandarización y la diversidad. Arequipa, Perú.
  • Murillo, F. J. (2012). Escuelas Inclusivas: calidad y equidad para todos. Conferencia Inaugural del Seminario: Hagamos posible la escuela inclusiva que Chile necesita. Chile
  • Murillo, F. J. (2012). Redes de innovación educativa hacia la Justicia Social. Conferencia presentada en el XXV Encuentro de Escuelas Asociadas de la UNESCO, Madrid
  • Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2012). Schools for Social Justice: a First Approach. Comunicación presentada en el Twelfth International Diversity in Organizations, Communities and Nations Conference. University of British Columbia, Canadá.
  • Murillo, F. J., Hernández-Castilla, R., Martinez-Garrido, C., Hidalgo, N., Perines, H. y Tello, I. (2014). A Glance at the “Failed Classrooms”. Comunicación presentada en el congreso ECER 2014. The Past, Present and Future of Educational Research in Europe. Universidade do Porto, Portugal.
  • Murillo, F. J. (2013). De las escuelas eficaces a las escuelas para la Justicia Social. Ponencia presentada en el Congreso Internacional “Políticas educativas, Eficacia y Mejora de las Escuelas”. Universidad de Évora, Portugal.
  • Murillo, F. J. (2013). El Aprendizaje-Servicio desde la perspectiva de la Justicia Social. Ponencia presentada en el IV Encuentro de la Red Española de Aprendizaje-Servicio. Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
  • Pastor Pérez, V. (2014). Música e inclusión social: la interculturalidad de Lavapiés y el Flamenco en el aula. Conferencia impartida en el Seminario de Introducción a la Sociología de la Música. Facultad de Ciencias Políticas y Sociología (UCM). Grupo MUSYCA.
  • Pastor Pérez, V. (2014). La música como estrategia intercultural para la mejora de la convivencia escolar (IES Numancia). Ponencia en las Jornadas de intercambio de experiencias sobre Cambio Educativo para la Justicia Social. UAM y Fundación 1º de Mayo, Madrid.
  • Pérez Manjarrez, E., Plascencia, M. y Ordoñez, E. (2012). Adolescent’s perceptions of citizenship: consistencies and contradictions. Comunicación presentada en The 14th Annual CiCe Network Conference, University of York, Reino Unido.
  • Pérez-Manjarrez, E. (2013).  Empathy and Citizenship Education. The social identity construction of adolescents in Spain. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges. Universidad de Lisboa, Portugal.
  • Plascencia, M. y Pérez Manjarrez, E. (2012).Using narratives to explore Mexican children´s representation of justice. Comunicación presentada en The 14th Annual CiCe Network Conference. University of York, Reino Unido.
  • Preckler, M., Sainz, V., García, T., Juanes, A. y Ordoñez, E. (2012). Representations of Social Justice: a preliminary proposal of dimensions and evaluation. Comunicación presentada en The 14th Annual CiCe Network Conference. University of York, Reino Unido.
  • Ruiz López, N., Atrio Cerezo, S., Bosch Betancor, J. y Bruno, G. (2015). Características biográficas del docente de matemáticas para la justicia social en educación secundaria. CIAEM – Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Tuxtla Gutiérrez (México): CIAEM.
  • Sáenz de Castro, C., Bruno, G., Ruiz López, N., y Atrio Cerezo, S. (2015). Estudio observacional sobre la docencia en matemáticas para la justicia social. CIAEM – Conferencia Interamericana de Educación Matemática Tuxtla Gutiérrez (México): CIAEM.
  • Sainz, V., Juanes, A. y García, G. (2013). CiCe Social Justice Representations of expert and training teachers Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges. Universidad de Lisboa, Portugal.
  • Sainz, V., Juanes, A., Garcia, T., Agustin, A., Jacott, L. y Maldonado, A. (2014). Social Justice Representations of Primary and Secondary Spanish teachers and Students. Comunicación presentada en ATEE Winter Conference Social Justice and Diversity in Teacher Education. Eötvös Loránd University, Budapest.
  • Seguro, V. y Jacott, L. (2013).  Representation of primary students and their families about children´s rights and their participation in different social. Comunicación presentada en CiCe Eighth Research Conference, Identities and Citezenship education: Controversy, Crisis and Challenges. Universidad de Lisboa, Portugal.
  • Seguro, V., Agustín, S., Preckler, M., Sainz, V. y Jacott, L (2012). Citizenship education in non-formal contexts: the role of city councils. Comunicación presentada en The 14th Annual CiCe Network Conference. University of York, Reino Unido.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *